Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nasycené tuky nezpůsobují srdeční choroby 1.

 

Toto je první část slíbeného překladu z webu dr. Mercoly na téma Cukr je horší než tuk, viz včerejší rezumé jeho článku.

Informace, které tam naleznete, nejsou nové, kolují po alternativních webech již dávno. Nové je to, že se o tom poprvé konečně zmiňuje prestižní (možná nejprestižnější) lékařský časopis British Medical Journal, a v důsledku toho se o tom začalo hovořit i v masových médiích (viz rozhovor na CNN: Co je horší, tuk nebo cukr?)!

Osvícení lékaři a badatelé se tyto informace snažili šířit už dávno. U nás podobné informace přináší např. dr. Margit Slimáková.

Ovšem, tato fakta byla, stále jsou a zřejmě nadále ještě budou přehlušována konzervativním konvenčním lékařským přístupem. A také jde o výrobce umělých tuků a olejů a veškerý potravinářský průmysl, který nám rutinně bude nadále nabízet svá krabicovaná a plechovkovaná a vakuovaná nejídla plná těchto přísad.

Mimochodem, pokud se týče fruktózy, u nás je běžně "výživovými poradci" a "zdravými obchody" prezentována jako zdravá varianta cukru, vždyť je to přece z ovoce, že ... Dokázáno však bylo, že fruktóza činí v našem těle největší paseku ze všech cukrů. To sice platí hlavně v Americe, kde ji přidávají úplně do všeho, u nás zatím tolik ne, ale rychle se naši potravináři učí ...

 

Kardiolog vyzývá k přehodnocení stanoviska k nasyceným tukům, neboť NEZPŮSOBUJÍ srdeční choroby

Dr. Mercola, 4. 11. 2013

Zdroj: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/11/04/saturated-fat-intake.aspx

Překlad: OrgoNet

Předmluva

V předchozích 60 letech nás konvenční lékařské autority varovaly, že nasycené živočišné tuky způsobují srdeční choroby a ve zdravé stravě by měly být přísně omezeny.

Doporučení amerického ministerstva zemědělství pro rok 2010 vyzývá k omezení příjmu nasyceného tuku na pouhých 10% celkového příjmu kalorií, či méně. To je udivující, vzhledem k faktu, že mnozí odborníci na zdraví se nyní domnívají, že pro optimální zdraví pravděpodobně potřebujete 50-70% zdravých tuků http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/12/28/what-you-dont-know-about-fats.aspx !

Je skutečně nemožné odhadnout, jak mnoho lidí bylo předčasně zabito neustálým šířením tohoto mýtu, který vzešel z chybné studie publikované více než před půl stoletím, a která byla od té doby postavena do správného světla mnoha následujícími publikovanými studiemi.

Nedávno vyšel v British Medical Journal úvodník s názvem Pro srdce není hlavním problémem nasycený tuk http://www.bmj.com/content/347/bmj.f6340 , který přitáhl pozornost médií, protože vysílá zcela opačné poselství, neboť praví, že je nejvyšší čas odstranit mýtus, že konzumace nasyceného tuku způsobuje srdeční choroby.

 

Nasycené tuky nezpůsobují srdeční choroby

Tato zcela zastaralá a nebezpečná rada, abychom se vyhnuli nasyceným tuků, působí chatrné zdraví a zdravotní rizika v mnoha směrech. Jak řekl autor článku dr. Aseem Malhotra, kardiologický specialista a tajemník Croydonovy univerzitní nemocnice v Londýně:

„Téměř po čtyři desetiletí dominovala ve výživových doporučeních mantra, že je třeba odstranit ze stravy nasycené tuky, aby bylo sníženo riziko kardiovaskulárních onemocnění. Avšak vědecké důkazy paradoxně ukazují, že toto doporučení zvýšilo naše riziko těchto chorob …

Soudilo se, že nasycený tuk ve stravě je kardiovaskulárně rizikový, protože má vysokou koncentraci LDL cholesterolu (s nízkou hustotou lipoproteinu - low density lipoprotein cholesterol).

Avšak i když snížením příjmu nasycenéhu tuku dochází ke snížení velkých plovoucích částic LDL cholesterolu (typ A), ve skutečnosti jsou za kardiovaskulární choroby odpovědné malé husté částice typu B, které reagují na příjem sacharidů.

Nedávné skupinové studie neprokázaly žádné významné spojení mezi příjmem nasyceného tuku a kardiovaskulárním rizikem. Namísto toho se ukázalo, že nasycený tuk před nimi chrání.“

Již dlouho uznáváme, že západní strava je spjata s narůstajícím množství obezity, diabetu, srdečních chorob, vysokého tlaku a rakoviny. A přesto se konvenční lékařské paradigma nesmírně brání přijmout fakt, že primárním viníkem je obsah cukrů v naší stravě.

Navíc bylo nezvratně prokázáno, že tím pravým viníkem, pokud jde o srdeční choroby, jsou právě trans mastné tuky, které se nacházejí v margarínu, rostlinných tucích do pečiva a částečně hydrogenovaných rostlinných olejích, protože zvyšují úroveň „zlého“ LDL cholesterolu. Trans tuky (Česky o nich http://www.margit.cz/margariny-versus-maslo/) také přispívají k cukrovce 2. typu a dalším závažným zdravotním problémům.

 

Příčinou srdečních chorob jsou sacharidy, nikoliv tuk

Bohužel, mnozí lékaři a zdravotničtí pracovníci se stále snaží vás přesvědčit, že se můžete bezpečně oddávat sladkostem, pokud je to s mírou. Toto uvažování je naprosto mimo, jestliže se vaše strava skládá převážně z průmyslově zpracovaných potravin, protože skutečně všechny z nich jsou nabity zpracovanými sacharidy a fruktózou.

Když vynecháte pár desertů či omezíte cukr do kávy či čaje, nebude to mít žádný účinek, pokud konzumujete množství předzpracovaných potravin a nápojů navíc k čisté filtrované vodě.

Již jsem dříve psal o tom, že různá nenápadná jídla a nápoje obsahují mnohem více cukru než koblihy s cukrovou polevou. Například malá lahvička nápoje Vitamin Water obsahuje 33g cukru, právě tolik co tři koblihy s cukrovou polevou!

Jedním z důvodů nadbytku cukru v průmyslově zpracovaných potravinách je fakt, že když odstraníte tuk, potravina ztratí chuť.

Potravinářské společnosti kompenzují omezení tuku přídavkem fruktózy, soli a dalších příchutí. Ještě horší je to, že rafinované cukry jsou vysoce adiktivní – vyvolávající závislost, a způsobují metabolickou dysfunkci, která vede k přejídání a úpornému narůstání váhy.

Strava s vysokým obsahem cukru zvyšuje vaše riziko cukrovky typu 2 a srdečních chorob, protože podporuje vznik metabolického syndromu, což je svazek následujích zdravotních faktorů:

Vysoký krevní tlak

Inzulínová a leptinová rezistence

Zvýšené triglyceridy (hladina krevního cukru)

Hromadění vnitřního tuku

Zkrátka, když snížíte příjem nasyceného tuku a zvýšíte příjem rafinovaných sacharidů, vede to nakonec k obezitě, cukrovce a srdeční chorobě. Toto je dokonalý příklad, jak může konvenčnímu medicínském establishmentu trvat několik desetiletí, než zjistí skutečnou pravdu, a jsem rád, že tomuto problému se konečně začíná dostávat zasloužené pozornosti v médiích.

Přesto se obávám, že může trvat ještě mnoho let, než konvenční medicínské vědění plně ocení hodnotu nasycených tuků. Pokud jde o působení cukru vyvolávající nemoci, jsou zde dva vynikající badatelé v této oblasti, dr. Robert Lustig a dr. Richard Johnson, s nimž oběma jsem již mnohokrát dělal rozhovory. Dr. Lustig:

"Problémem u cukru není jen to, že zvyšuje váhu … Narůstá množství věděckých důkazů, že fruktóza může vyvolat procesy, které vedou k jaterní toxicitě a mnoha dalším chronickým nemocem. Malé množství není problém, ale velké množství zabíjí – pomalu.“

 

Pád mýtu o kaloriích

Dalším mýtem je to, že požívání tuku způsobuje nárůst váhy a s tím spojené zdravotní problémy. I toto bylo jasně vyvráceno (viz odkaz níže). Když jíte zdravý tuk, neztloustnete. Když jíte rafinované sacharidy, trans mastné tuky a vysoce zpracované rostlinné oleje, ztloustnete. Dr. Johnson ve své práci ukazuje, že i když nadbytek cukru je škodlivý v jakékoli formě, nejhorší z nich je fruktóza. Dosavadní vědecké studie ji spojují se 78 různými nemocemi a zdravotními problémy. http://www.greenmedinfo.com/toxic-ingredient/fructose

Fruktóza zvedá hladinu kyseliny močové, je typické, že tato kyselina se vytvoří již za několik minut po požití, což vyvolává chaos ve vašem krevním tlaku, produkci inzulínu a funkci ledvin. Zvýšená kyslina močová také vede ke chronickým drobným zánětům, které mají dalekosáhlé následky pro vaše zdraví. Například chronický zánět žil vede k srdečním infarktům a mozkovým mrtvicím.

Dalším důležitým faktem, proč je fruktóza horší než ostatní cukry, je to, že je „izokalorická, avšak ne izometabolická“. To znamená, že můžete sníst stejné množství kalorií ve fruktóze či glukóze, ve fruktóze či proteinu, či ve fruktóze či tuku, ale metabolický efekt na vaše tělo bude zcela jiný, navzdory tomu, že množství kalorií bude stejné. Ve výše uvedeném úvodníku se o tom zmiňuje i dr. Malhotra:

„Je známo, že tuk má větší obsah energie na gram, ve srovnání s bílkovinami a sacharidy. Avšak práce biochemika Richarda Feinmana a jaderného fyzika Eugena Fina o termodynamice a metabolických výhodách různého složení stravy ukázaly, že tělo nematabolizuje všechny makronutrienty stejným způsobem.

Kelwick a Pawan provedli v r. 1956 jeden z nejranějších výzkumů obezity, který byl publikován v lékařském časopise Lancet. Porovnali skupiny konzumující stravu s 90% tuku, nebo 90% bílkovin, či 90% sacharidů. Ukázali, že k největší ztrátě váhy došlo u skupiny konzumující tuk. Autoři učinili závěr, že „složení diety zřejmě vyvažuje význam přijmu kalorií.“

„Není kalorie jako kalorie“, to je teorie, která byla podpořena nedávnou studií JAMA, kde se prokázalo, že dieta „s nízkým obsahem tuku“ měla za následek nejvyšší snížení energie, nezdravé hladiny tuku a zvýšení inzulínové rezistence, ve srovnání s dietou „s nízkým obsahem sacharidů“ a dietou s „nízkým glykemickým indexem“.

Musíte prostě hledět na zdroj kalorií. Tuk je daleko více sytící než sacharidy, a tím nahrazuje rafinované sacharidy zdravými tuky, které automaticky snižují hlad. Navíc, když se vaše tělo přesune ze spalování sacharidů na spalování tuků jako svého primárního paliva, významně se zmenší vaše touha po jídle. Jakmile budete plně adaptováni na tuk, chutě a hlady budou vzdálenou minulostí. Tento poznatek můžete využít pro stanovení své individuální potřeby tuku. Pokud snížíte příjem sacharidů a nahradíte ho zdravým tukem, ale pořád máte pocity hladu, je to znamení, že do své stravy máte přidat více tuku.

 

Zdroj: http://orgo-net.blogspot.cz